بازیهای اول شخص محبوبیت خاصی را میان بازیکنان دارند و دلیل آن نیز دید دوربین مخصوص این دست از بازیها است. اینکه میتوانید تفنگ را برداشته و مستقیم از چشمان شخصیت اصلی قدم در میدان نبرد یا مرکز فرماندهی دشمن بگذارید، لذتی عمیق است که باید گیمر باشید تا آن را درک کنید. با پیشرفت بازیهای ویدیویی و افزایش گزینههای در دسترس برای تنوع بخشیدن به بخشهای مختلف بازیهای اول شخص، باعث شد تا امروزه بازیهای با کیفیتی نظیر سری Battlefield و Call of Duty را شاهد باشیم که به واقع سردمداران سبک اول شخص هستند. در این میان استودیوهای دیگری نیز هستند که بازیهایی با این سبک را تولید میکنند. یکی از این استودیوها CI Games است که بیشتر با سری Sniper Ghost Warrior شناخته میشود. مجموعهای ضعیف و بدون ایدههای ناب که انتشار دو شماره از آن هیچگاه نتوانست نظر منتقدین را به خود جلب کند.
واقعیت، نفس استفاده از اسنایپر به دلیل محدودیتهای حرکتی اما برتریهای مسافتی که به بازیکنان برای نشانه گرفتن دشمنان از راه دور میدهد همیشه لذت بخش بوده است. در بازیهایی که تمرکزشان روی اسنایپر نیست اصولا بازیکنان به سراغ سلاحهای تهاجمی از جمله کلاشنیکف میروند اما در بازیهایی با تمرکز روی اسنایپر جریان کاملا فرق میکند. همین چند وقت قبل بازی Sniper Elite 4 با وعدههای بسیاری منتشر شد و برخی از آن راضی و برخی نیز انتقادهایی جدی را به مجموعه و آخرین شماره داشتند. محصولی که از نقطه نظر استفاده از اسنایپر در زمان جنگ جهانی دوم جذاب بود اما نتوانست با داستان و گرافیک فنی، راضی کننده باشد. حال این بار مانند استودیویربلیون، این سیآی گیمز است که سومین شماره از مجموعه بازی Sniper Ghost Warrior را با شعارهای بسیاری منتشر کرده است.
داستان بازی با میانپردهی کوتاهی از دو برادر به نامهای جاناتان نورث و رابرت نورث آغاز میشود جایی که جاناتان برادر بزرگتر از افغانستان برگشته و به دیدن رابرتِ درگیرِ اسنایپر در کلرادو میرود. رابطه دو برادر از همان ابتدا نقطه اصلی داستان شده و نوید یک ماجرای زیبا را برای تماشای رابطهی عمیق میان دو برادر میدهد. اما حیف که ادامه داستان هیچ تناسبی با این رابطه عمیق ندارد و به سرعت شاهد ضعفهایی در کارگردانی و نحوهی ارائه داستان هستیم. اگر بخواهیم از مدلسازی و طراحی چهرهها بگذریم که در ادامه بررسی به آنها خواهیم پرداخت، میانپردههای بازی به هیچ عنوان خوب کار نشدهاند. در جای جای بازی شاهد میانپردههایی کوتاه هستیم که به دلیل نامشخصی برش خرده و تکه تکه نمایش داده میشوند. در حالی که در صحنهای شاهد تیر خوردن یکی از دشمنان هستیم در ادامه به سرعت تصویر سیاه شده و شاهد ظاهر شدن شخصیتاصلی داستان در خانه امن هستیم! این تغییر ناگهانی بارها در جریان بازی در مقابلتان ظاهر میشود و به شدت به تجربهی کلی بازی ضربه میزند. به شخصه تا نقطه پایانی بازی نتوانستم هیچگونه ارتباط احساسی را با هیچ یک از شخصیتها داشته باشم. به غیر از مواردی که مربوط به میانپردههایی در گذشته میشد سایر میانپردهها، ضعیف کارگردانی شدهاند. از سوی دیگر صدای شخصیتها و چهرهی بی روح آنها دیگر مانع بزرگ برای ارتباط با داستان بازی بود. اینکه میدانیم سازندگان چهار سال فرصت داشتهاند و نتیجه این چهار سال، داستانی تا این اندازه ضعیف از آب درآمده، بسیار جای سرافکندگی دارد. البته هرچقدر داستان بازی بد از کار در آمده اما در بخش گیمپلی در صورتی که مشکلات فنی و هنری گرافیک را فاکتور بگیریم شاهد پیشرفتهای مثبتی بودیم. جاناتان در طول ماجراجویی آزادش در گرجستان قادر است تا مانند بازیهای سوم شخص ماجراجویی از صخرهها بالا رفته و در ارتفاعات برای هدفگیری دقیقتر دشمنان کمین کند. از سوی دیگر CI Games با پخش قطعات در اقصی نقاط نقشه به بازیکنان امکان جمعآوری و ساخت آیتمهای جدید را از جمله انواع و اقسام فشنگ برای سلاحها و همچنین ساخت آیتمهای پزشکی را میدهد. در حقیقت یکی از بزرگترین دشمنان شما در طول ماموریتها کمبود تیر و مهمات است. درنتیجه باید به دقت، شلیک کرده و مراقب تمام شدن مهمات باشید.
در بازی اسنایپر گوست واریر 3 باید با خودروی خود به نقاط مختلف نقشه سفر کرده و با یافتن آيتمهای جدید شرایط را برای ساخت مهمات مورد نیاز فراهم کنید. با وجود خودروهای بسیار، شما تنها قادر به استفادهی محدود از برخی خودروها هستید و دسترسی به سایر وسایل نقلیه ممکن نیست. رانندگی با خودروها نیز هرچند روان است اما نمیتوان گفت بی نقض ارائه شدهاند. محدودیتها بخشی از بدنه اصلی گیمپلی بازی Sniper Ghost Warrior 3 هستند و بازیکنان در موارد مختلف با چالش روبرو میشوند. به عنوان مثال، به ندرت میتوانید جعبههای کمکهای اولیه، قرص و آمپول از روی اجساد یا داخل خانهها پیدا کنید؛ در نتیجه در صورتی که مستقیم به دل دشمن بزنید این شما هستید که به دلیل کمبود آیتمهای پزشکی در نهایت کشته شده و شکست خواهید خورد. بازی همچنین از سیستم ارتقاء مهارت به صورت محدود پشتیبانی میکند که در سه بخش میتوانید با انجام کارهایی مشخص مانند آنالیز ردپای دشمنان یا اسنایپ کردن دشمنان از فاصله دور، XP لازم را برای ارتقاء مهارتها به دست بیاورید. از سوی دیگر اسنایپرها هم به ویژگی تعیین ارتفاع مجهز شدهاند که هرچند در درجه سختی نورمال کاربرد آنچنانی ندارد اما برای درجه سختی بالاتر جهت شلیک دقیق به دشمنان بسیار کاربردی هستند.
سومین شماره اسنایپر گوست واریر میزبان ویژگیهای کلاسیک مجموعه است. کیل کمها این بار با جزئیات بیشتری از ترکیدن مغز دشمنان به بازی برگشتهاند که جذابیت خاصی را به روند بازی میدهد. برخلاف بازی اسنایپر الیت 4 که دارای ویژگی X-ray است اما هیچ بویی از طراحی خارجی چهره تیر خورده دشمنان نبرده؛ در اسنایپر گوست واریر 3 شاهد طراحی ظاهر بیرونی دشمنان هستیم. با برخورد تیر در مواردی بخشی از صورت دشمنان متلاشی شده و ظاهر آنها هرچند بسیار محدود، آسیب میبیند. بحث گرافیک را در حقیقت باید از اینجا شروع کرد. متاسفانه موتور کرای انجین برخلاف شهرت سابق ظاهرا دیگر در مقایسه با موتورهای معمول مانند فراسبایت یا آنریل 4پاسخگوی نیازهای کاربران برای ایجاد ارتباط با ظاهر مراحل و طراحی محیط نیست.
نظرات شما عزیزان: